google-site-verification=8VizO94jBRp4xxZdaRFf2NmCpz-otlTMlwILJ30ifJE
خانه » اخبار » اجتماعی » اورژانس اجتماعی: در بیشتر موارد، فهمیدن دلیل واقعی طلاق، دشوار است
تصویر طلاق

اورژانس اجتماعی: در بیشتر موارد، فهمیدن دلیل واقعی طلاق، دشوار است

طلاق؛ دلایل و پیامدها

در گفتگو با مسؤول اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی نیشابور

طلاق در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین و جدی ترین آسیب‌های اجتماعی کشورمان تبدیل شده و تلاش مسؤولان برای کاهش این آسیب، ادامه دارد. اورژانس اجتماعی، یکی از نهادهای مهم تحت نظارت بهزیستی است که در این زمینه تلاش می‌کند.

مسئول اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی نیشابور در این زمینه می‌گوید: طلاق، در شرایط جدیدی که در جامعه ایجاد شده و تغییرات بسیار عمیق اجتماعی که در سال‌های اخیر صورت گرفته، متأسفانه، دیگر آن قبح و منفی بودن گذشته را ندارد و افکار مردم تغییر کرده است.

تصویر منبع خبر

خانم بیات می‌افزاید: در نتیجه‌ی این تغییرات، خیلی از افراد بنا به دلایل مختلف که شاید از نظر منطقی و عقلی چندان جایگاهی نداشته باشد بسهولت از یکدیگر طلاق می‌گیرند و زندگی انفرادی را برمی‌گزینند.

طلاق البته مشکلات و تبعات زیادی برای خود زوجین و نیز برای فرزندان دارد که در مقاله‌ی دیگری مورد بحث قرار می گیرد اما در این گفتگوی کوتاه، به بخش‌هایی از این مشکل اشاره شده است.

طلاق، یک معمای چند بعدی است

کارشناس مسؤول اورژانس اجتماعی نیشابور معتقد است: طلاق یک تابع چند متغیری است و در هیچ زمانی، تنها یک دلیل، عامل طلاق زن و شوهر نمی‌شود اما برخی دلایل که پر رنگ‌تر هستند در رأس قرار می‌گیرند و بقیه به دلایل بعدی تبدیل می‌شوند. در نتیجه، در بیشتر موارد، فهمیدن اینکه دلیل اصلی جدایی زن و شوهر چیست، بسیار دشوار می‌باشد.

او مثال می‌زند: فرض کنیم یک زن یا یک شوهر در زندگی بد اخلاق است، خشونت دارد، مسؤولیت‌پذیری کافی ندارد و یا اعتیاد مختصری هم دارا می‌باشد. اما زن و شوهر به این دلایل طلاق نمی‌گیرند مگر اینکه یک دلیل مهم و قوی مثل خیانت، دخالت‌های خانواده‌ها، یا همان مسؤولیت‌ناپذیری و اعتیاد به شرایط حادی منتهی شود که تحمل شخص نتواند آن را برتابد. وقتی این زن و شوهر به اورژانس اجتماعی می‌آیند که مراحل طلاق را طی کنند ما از طرح دلایلی که عنوان می‌کنند متوجه می‌شویم که شرایط به خاطر یکی از عوامل، حاد شده و بقیه‌ی عوامل در ردیف‌های فرعی قرار می‌گیرند.

به عقیده‌ی خانم بیات، طلاق، یک ضد ارزش اجتماعی، اخلاقی، شرعی و عرفی بوده که با گذشت زمان و تغییر ملاک‌های ارتباطی، ترویج وسایل ارتباط جمعی، تغییرات زندگی اجتماعی و تحولات رفتاری افراد، جایگاه ضد ارزشی طلاق نیز تنزل کرده و یک مقدار از قبح و منفی بودن آن کاسته شده است.

ازدواج زودهنگام، یک مشکل اصلی در طلاق

وی در خصوص میزان طلاق در بین اقشار مختلف جامعه و یا در خانواده‌های مختلف می‌گوید: به نظر من، یکی از دلایل مهم طلاق‌ها، ازدواج‌های زودهنگام بخصوص در بین دختران می‌باشد. با اینکه ممکن است ما زوج‌هایی داشته باشیم که بعد از چند سال به ما مراجعه می‌کنند اما وقتی دقیق می‌شویم می‌بینیم که سرمنشأ ماجرا همان ازدواج زودهنگام است که در زمان ازدواج، اصلا مطرح نبوده و دختر یا پسر نوجوان و جوان، هیچ‌چیزی در باره‌ی ازدواج و دنباله‌های آن نداشته و تصوری هم از زندگی مشترک در میان نبوده است. به تدریج اختلافات اوج می‌گیرد و چون عشق عمیق و عاقلانه‌ای از ابتدا وجود نداشته و بیشتر احساسات طرفین، ازدواج را شکل داده، با رشد اختلافات و گذشت زمان، این نقص مهم به طلاق منتهی شده است.

محتوا پیشنهادی

Employment loan

جذب 80 درصدي تسهيلات ارزان قيمت اشتغال در بهزيستي نيشابور

رئيس بهزيستي نيشابور از بانك‌هاي عامل تسهيلات تكليفي اشتغال مددجويان قدرداني كرد.