google-site-verification=8VizO94jBRp4xxZdaRFf2NmCpz-otlTMlwILJ30ifJE
خانه » گزارش » 50 درصد مهدکودک‌های نیشابور در حالت نیمه فعال یا غیر فعال
kindergarten
kindergarten

50 درصد مهدکودک‌های نیشابور در حالت نیمه فعال یا غیر فعال

کارشناس مسؤول مهدهای کودک در بهزیستی اعلام کرد

50 درصد مهدکودک‌های نیشابور در حالت نیمه فعال یا غیر فعال

کارشناس مسؤول مهدهای کودک بهزیستی نیشابور گفت: قریب به 50 درصد مهدهای کودک نیشابور به خاطر شرایط کرونایی، نیمه فعال و غیر فعال هستند و این فرایند به صورت افزایشی ادامه دارد.

نرجس سعید با بیان اینکه اداره کردن مهدهای کودک، یکی از کارهای دشوار فرهنگی اجتماعی است گفت: اگر چه برخی تصور می‌کنند که مهدهای کودک، فقط محل‌هایی برای تجمع کودکان و کسب درآمد از خانواده‌هاست اما این تصور کاملا نادرست می‌باشد و اداره کردن این محل‌ها، کاری بسیار دشوار و بسیار ظریف و دقیق به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: تأکیدی که رهبر معظم انقلاب نسبت به اهمیت مهدهای کودک در ماه‌های گذشته داشتند، نشان از اهمیت این محیط‌های پرورشی در شخصیت‌سازی کودکان و آینده‌سازان میهن اسلامی‌مان دارد.

وی خاطر نشان کرد: پس از فرمایشات رهبری، رئیس سازمان بهزیستی برای اجرای فرامین معظم‌له در زمینه‌ی مدیریت مهدهای کودک اعلام آمادگی کردند و بدیهی است که ما هم در بهزیستی استان‌ها و شهرستان‌ها تابع قوانین و ابلاغات سازمان بهزیستی کشور هستیم و هر تصمیمی که مسؤولین ارشد کشور در این زمینه بگیرند ما هم تبعیت می‌کنیم.

طیف وسیع خدمات علمی و فرهنگی در مهدهای کودک

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این زمینه اهمیت دارد این است که بهزیستی، طیف وسیعی از نظارت‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت این محیط‌های پرورشی آموزشی کودکان را انجام می‌دهد

وی تأکید کرد: مثلا برنامه‌ی غذای گرم بهزیستی که سال‌هاست برای مهدهای روستایی و مهدهای حاشیه‌های شهرها انجام می‌شود یکی از برنامه‌های مورد وثوق و مورد اقبال سازمان بهداشت جهانی است و به شهادت کارشناسان بهداشتی کشور، تأثیر بسیار زیادی در رفع نقایص رشدی و ذهنی کودکان عزیزمان داشته است.

وی همچنین گفت: در هیچ‌ نهاد آموزشی و پرورشی در کشور، مرسوم نیست که بازرسی و نظارت، به این دقت و وسواس صورت گیرد و تمام امورات کودکان از نحوه‌ی آموزش مفاهیم، محیط زندگی و بازی، نحوه‌ی تعامل با کودکان، سطح دانش و بینش مربیان و سایر مسائل، تحت نظارت مستقیم باشد که خوشبختانه با تدابیر سازمان بهزیستی و تلاش کارشناسان مهدهای کودک استان‌ها و شهرستان‌ها این مهم به بهترین وجه ممکن به انجام رسیده است.

عملکرد بهزیستی در مهدهای کودک، شایان توجه است

مسؤول کانون توسعه‌ی  مهدهای کودک شهرستان نیشابور نیز در این زمینه گفت: ما سال‌هاست که در این زمینه فعالیت داریم و به عنوان نهاد غیر دولتی، از همکاری و همراهی خوب بهزیستی برخوردار بوده‌ایم.

اکرم نجار اضافه کرد: کانون توسعه‌ی مهدهای کودک، تنها متولی مدیریت این مراکز در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها بوده و بخوبی توانسته است ارتباط مفید و مؤثری بین سازمان بهزیستی و مهدهای کودک را برقرار سازد و مشکلات و موانع رشد و توسعه‌ی مهدهای کودک را مرتفع سازد.

وی خاطر نشان نمود: مهدهای کودک تنها محل آموزش نیستند و اکثریت مدیران مهدهای کودک، عاشق کودکان هستند و برای ارتقای فکری، پرورشی، ذهنی، جسمی و روانی کودکان، از جان و دل مایه می‌گذارند.

نجار یادآور شد: من چون در مهدهای تحت نظارت بهزیستی و در پیش‌دبستانی‌های آموزش و پرورش خدمت داشته و مدیریت کرده‌ام بخوبی واقفم که تفاوت چشم‌گیری در مورد این مراکز وجود دارد و عملکرد بهزیستی در این زمینه، بسیار شایان توجه بوده است.

هیچ انگیزه‌ی مادی، دغدغه‌ی فرهنگی اجتماعی مدیران مهدها را پوشش نمی‌دهد

به گفته‌ی این مسؤول تشکل مردم‌نهاد که به گفته‌ی خودش سابقه‌ی سی و چند سال خدمت برای کودکان را در کارنامه خود دارد، دغدغه‌ی اصلی مدیران مهدها و مربیان عزیزشان که بیشترین زحمت و تلاش را برای ارتقای سطح دانش و بینش کودکان می‌کشند، رشد و پرورش شخصیت کودکان و آینده‌سازان کشورمان است و هیچ انگیزه‌ی مادی در این زمینه، نمی‌تواند این دغدغه‌ی معنوی و انسانی را پوشش دهد.

وی به مشکلات مهدهای کودک در سال‌های اخیر و به ویژه در یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: بسیاری از مهدهای کودک که اجاره‌های سنگین می‌پردازند و زیر بار هزینه‌ها، کمر خم کرده‌اند هنوز تاب‌آوری دارند و تنها به عشق خدمت به کودکان، در کوران فعالیت مانده‌اند تا ببینند چطور می‌توانند خدمت بیشتری به این عزیزان داشته باشند.

وی تأکید کرد: یکی از خدمات شایان توجه بهزیستی در مهدهای کودک که با همکاری کانون توسعه‌ی مهدها اجرایی و عملیاتی شده، یک‌پارچه‌سازی مواد آموزشی بوده که در حدود پنج سال است در مهدها اجرا می‌شود.

کودکان خروجی مهد کودک، جامعه‌پذیری بیشتری دارند

وی در همین زمینه گفت: متأسفانه برخی نهادها که متکفل مواد آموزشی در پیش‌دبستانی‌ها هستند هنوز شیوه‌ی یک‌سان و یک‌پارچه‌ای را ارائه نداده‌اند و عجالتا، بهترین مواد و شیوه‌ی آموزشی، همان موادی است که توسط بهزیستی تهیه و تدارک شده است.

وی گفت: تا آنجا که ما در بطن فعالیت‌های مهدها هستیم و از نزدیک بر کارشان نظارت داریم، در این مراکز، خیلی روی پرورش شخصیت، اجتماعی کردن کودکان، تربیت صحیح، آموزش مقدماتی الگوهای اجتماعی زندگی و توسعه و ترویج اخلاق و فرهنگ دینی، کار می‌شود و این تلاش‌ها نتایج بسیار خوبی هم برای جامعه داشته است.

نجار اظهار داشت: بهترین نتیجه‌ای که می‌توان از این فعالیت‌ها داشت این است که کودکانی که از مهدهای کودک خارج شده و به مدارس و مراکز آموزش می‌روند جامعه‌پذیری بسیار بیشتری دارند و خیلی سازگارتر و اجتماعی‌تر وارد ساختارهای زندگی جمعی می‌شوند که این امر نتیجه‌ی تلاش همکاران ما در مهدهای کودک و البته ناظران و کارشناسان بهزیستی است.

محتوا پیشنهادی

coronavirus

پیام فوری دانشکده علوم پزشکی نیشابور

پیام دانشکده علوم پزشکی نیشابور در باره ملاحظات کرونا